Trygg trening for voksne
GRUPPETIMER HELG:
Fredag 23. oktober kl. 17.00: STYRKE m/Jon Bjarne
Lørdag 24. oktober kl. 10.00: TABATA m/Jon Bjarne

Fredag 30.oktober kl.17.00: STYRKE m/Margrethe
Lørdag 31.oktober kl.10.00: TABATA/STYRKE m/Margrethe

TIMEPLAN HØSTEN 2020

Vårt treningstilbud

Scala Trening tilbyr både gruppetrening og kondisjons- og styrketrening på apparater.

Bruk av musikk gir bevegelsesglede og inspirasjon. Som ellers på senteret er imidlertid musikken tilpasset
medlemmene våre, som jo er "voksne".
Gruppetreningen foregår under ledelse av fysioterapeut eller kyndig instruktør og innebærer sikker trening under kontrollerte former.

Hvilken time passer for deg?

STYRKE
Styrketrening har som mål å styrke muskulaturen i kroppen, slik at vi mestrer mer. I styrketimene jobber vi med ulike styrkeøvelser for hele kroppen.

INTERVALL
Dette er effektiv trening for bedre kondisjon og helse. Vi bruker enkle øvelser med høy intensitet i korte og lengre perioder vekselvis med korte pauser. Intervalltrening passer for de aller fleste og er effektiv for å øke kondisjon.

PULS/BALANSE/STRETCHING

Vi jobber med kondisjon og styrke første 30 minutt, med lengre intervaller. Her etterstreber vi høy puls, men du bestemmer intensiteten selv. Alternativer blir gitt. Siste halvdel trener vi balanse og stretching. Gode, enkle og litt utfordrende balanseøvelser før det blir 15 minutter uttøying og avspenning til slutt.

YOGA
En rolig gruppetrening som passer for alle. Hos oss varierer yogatimen med både «yin» yoga og «flow» yoga. Det er fokus på strekking, avspenning og finne balanse i både kropp og sinn.


STYRKE/MOBILITET
Første halvdel jobber vi med styrkeøvelser for hele kroppen, ved hjelp av manualer og kroppsvekt. Deretter gjennomgås funksjonelle bevegelser over et eller flere ledd for å øke mobiliteten og gi større bevegelsesfrihet. Fokus på rolige, kontrollerte og dynamiske øvelser som virker skadeforebyggende, gir økt blodsirkulasjon og velvære. Her får du utfordring både i forhold til styrke og bevegelighet. Timen passer for alle!
 

TABATA
Intervalltrening med ulike basisøvelser som gjør til at man jobber med hele kroppen. Det er høy intensitet i korte perioder. Tabata er en treningsform med arbeidsperiode på 20 sekund og 10 sekund pause. Dette gjør man åtte ganger, og følger musikk. Hver sang er da på fire minutt. Det varieres med 2-4 øvelser per sang.

PACE
Med PACE-apparatene våre får du trent både kondisjon og styrke på 30 minutter. Dette er trygg sirkeltrening som passer for alle, uansett aktivitetsnivå! Hvert apparat trener to store muskelgrupper og man trener opp muskelmasse og forbrenner kalorier på samme tid. Utføres med intervaller på 90 sekunder intensiv trening fulgt av 30 sekunder pause.


CORE/STRETCHING
Første halvdel fokuseres det på styrketrening for kjernemuskulatur; mage, rygg og bekken. Det er rolige og kontrollerte øvelser i hovedsak på matte. Deretter er det stretching som er mobilitetstrening hvor vi tøyer og strekker ut muskulatur. Her fokuserer vi også på å spenne av og på pust for å roe ned kroppen. Dette er en funksjonell time hvor man både får trent styrke, men også tøyd godt ut og roet seg ned i en ellers hektisk hverdag.

 
STEP
En gøy kondisjonstime der vi gjør enkle steg med og uten bruk av stepkassen. Intensiteten bestemmer du selv. Koreografien er lett å følge, så denne timen passer for alle, også om du aldri har prøvd step-time før.